Sukker

I løpet av de siste hundre årene har vi opplevd en ekstrem økning av sukkerbruk i vårt vestlige kosthold, og med det har det fulgt en rekke bieffekter på vår helse, selv om de fleste ikke er fullt klar over hvilken påvirkning det har.

Avhengighet

De aller fleste i den vestlige verden er sukkeravhengige, uten å vite det, for dette stoffet er tilsatt i det meste av matvarer og spesielt "ferdigmat" eller "bearbeidet mat" som man finner i butikkene. Det er bare å ta seg en tur i butikken og lese på forskjellige matvarer om hva de inneholder og du vil bli overrasket av hvor mange varer som faktisk inneholder sukker. Det finnes i mange varer en ikke skulle tro inneholdt sukker, og er også kamuflert under andre ord som sukrose, farin, melis, sirup og lignende.

Så de fleste får i seg sin daglige dose med sukker via. hva de betrakter som et "normalt kosthold". En kan undre seg over hvorfor sukker tilsettes i så mange produkter som overhodet ikke trenger søtsmak. Men det gir mening når en ser på at sukker faktisk er avhengighetsdannende, og dette vil bidra til underbevisst større konsum av varen.

Folk merker ikke så mye til avhengigheten sin fordi de alltid får tilfredsstilt sin dose av stoffet og de går aldri tom for det.

Et rusmiddel?

En kan definitivt kalle sukker for et rusmiddel, for det gir en følelse av velvære gjennom tilfredsstillelse av sug, demper følelser, sløver konsentrasjon, og er fysisk og psykisk vanedannende. Det gir en slags mild beruselse og virkelighetsflukt.

Sukker-kick

For en demonstrasjon av hvordan sukker virker så observer et barneselskap. Etter at brus, boller og kaker er fortært, når selskapet ofte et klimaks av vill og ukontrollert lek, for senere å avløses av grining og tretthet på vei hjem fra selskapet.

Sukker gir oss tilsynelatende et "kick" av opplagthet og ekstra energi, men denne energien kommer ikke fra sukkeret, men fra kroppens nødreserver som skal gi ekstra energi i en faresituasjon. Kjemisk er sukker sterkt basisk, for å nøytralisere dette må magesekken utskille ekstra magesyre. Og for å få fart på dette, utskiller binyrene adrenalin, og det oppleves som en energiøkningen. Selv en teskje sukker er nok til å gi en slik syrereaksjon, og. i det lange løp tærer dette på kroppens reserver og forstyrrer hormonbalansen, og gir grunnlag for såvel fysisk som psykisk stress.

Blodsukker og insulin

Etter et sukkerinntak, stiger også blodsukkernivået umiddelbart og vi føler oss ovenpå. Men det vil ubønnhørlig synke igjen til en bølgedal hvor vi blir trette, irriterte og føler oss nede. Da er tiden inne til et nytt skudd, og svinge "adrenalinpisken" for å banke blodsukkeret opp igjen.
Svingende blodsukker gir tilsvarende svingende humørtilstander, fra å være lettere "speedet" og manisk, til å bli mildt deprimert, dårlig humør og uten tiltakslyst. Det tærer på den psykiske likevekten, og på kroppens vitamin- , og mineralbalanse.
Men den mest skadelige effekten av sukker er forstyrrelsene det påfører insulinproduksjonen. Insulin er et hormon som regulerer sukkernivået i blodet, og når det kommer ut av balanse fører det ofte til overproduksjon av insulin. Dette gjør det vanskelig å bli mett, og selv om man spiser godt vil kroppens forlange stadig mer mat. Overvekt og fedme blir en av flere virkninger.

Sukker har flere negative virkninger på kroppen, som feks. at det...

  • Tapper kroppen for viktige mineraler og vitaminer og forbruker mer enn det tilfører. Ved å skape syreoverskudd i magen, noe som svekker og forstyrrer fordøyelsen, berøver det kroppen for kalk, jern, fosfor, B-vitaminer og protein.
  • Forårsaker tannsvekkelse (hull i tenner), benskjørhet, og jernmangel.
  • Svekker immunforsvaret, som igjen inviterer parasitter og sykdommer (som feks. forkjølelse).
  • Overflødiggjør omdanning av stivelse. Dette kan føre til fordøyelsesproblemer, magesår og sukkersyke/diabetes.
  • Øker insulinnivået og gir overskudd av fett. Det overflødige sukkeret lagres i kroppen i form av fedme. Dette legger seg på inaktive steder som lår, mage, hofter osv. Men det gir også belegg på innsiden av blodårer. Det øker kolesteorolnivået og er en viktig årsak til hjerte og karsykdommer. (Skottland har verdens høyeste sukkerforbruk, og også verdens høyeste forekomst av hjerte- og karsykdommer.)
  • Øker adrenalinutskillelse, skaper hormonelle ubalanser og svekker binyrene. Forårsaker stress og ubalanserte sinnstilstander (høyt oppe og lavt nede) med store svingninger i blodsukker.

Listen går videre, uten at jeg vil utbrodere det her. Det raffinerte sukkerets helseskadelige virkninger er en av de få ting som kostholdsekspertene er enige om. Så en av de større helsetiltakene en kan gjøre for en bedre helse og et bedre liv er faktisk å slutte med sukker.

Det er nå rundt 6 år siden jeg sluttet med sukker, og jeg må si at jeg er utrolig fornøyd med den sukkerfrie tilværelsen, med tanke på helse og det å aldri føle noe sug i situasjoner hvor andre lett blir fristet. Jeg føler igrunnen mer avsky for typiske sukker-ting enn noen tiltrekning. Det var dog vanskelig å slutte, og jeg fant ut at det eneste som hjalp for meg var å kutte konsekvent og si "aldri mer sukker", for ellers hadde jeg lett funnet unnskyldninger for å fortsette min avhengighet. Men om man først kommer seg igjennom den første vanskelige tiden på la oss si 1-2 måneder, så vil suget og de negative bivirkningene fra avhengigheten forsvinne, og det er således veldig enkelt å fortsette.

Der kan derimot i ettertid være, som i mitt tilfelle, et minne om at sukker-ting var noe veldig "godt"... og rundt 3 måneder etter jeg sluttet fikk jeg lyst å ta en liten smakebit av sjokolade, for å se reaksjonen. Til min store forbauselse oppdaget jeg at sjokoladen ikke var like "god" som den pleide å være, og jeg fant ut at det faktisk var tilfredsstillelsen av sukkersuget som tidligere var så "godt", ikke sjokoladen i seg selv.

Alternativer?

Selv om det er mulig som jeg gjorde, å slutte helt å spise søte ting, så er det også mulig å bytte ut sukkeret med andre søtningsalternativer, til tross for at det ikke er alle som er like sunne eller et bedre alternativ.

Jeg vil si at feks. brunt sukker, ulike typer sirup, druesukker, fruktose, og honning er ganske likt hvitt raffinert sukker, selv om de inneholder i varierende grad flere mineraler og vitaminer. Molykylært sett er de dog ganske like og bærer med seg de samme bieffektene.

Mange av de kjemiske søtningsmidlene som eksisterer i dag og brukes i en rekke "sukkerfri"-produkter har like ille eller verre negative virkninger på kropp og helse enn sukker. Aspartam, acesulfam K, saccharin, sukralose/splenda, blandt andre er stoffer som har en grusom helseprofil, og anbefales ikke som noe alternativ til sukker.

Såkalte sukkeralkoholer, som maltitol, sorbitol, og xylitol/bjørkesøt er en god del bedre enn sukker og kjemiske søtningsmidler, og tas ikke opp av kroppen i så stor grad og er tannvennlige. Til tross for dette har de en forstyrrende effekt på tarmsystemet og fordøyelsen, og kan i litt høyere mengder føre til mageknip, romling, løs mage og diare.. Jeg vil ikke si at de er et utmerket alternativ, og jeg får selv ikke noen god følelse av å spise disse. Men om man skal bruke et sukkeralkohol vil jeg anbefale erythritol/sukrin, som utvinnes av sopp og er noe bedre enn de tidligere nevnte.

Det aller beste søtningsalternativet til sukker er uten tvil planten stevia, som er en supersøt og naturlig urt fra Sør-Amerika. Stevia har ingen negative helse-effekter, er ikke avhengighetsdannende, tas ikke opp av kroppen og gir deg ikke annet enn en søt smak i munnen. I Japan har de forsket på stevia i snart 40 år uten å ha funnet noe negativt om den, og den har erstattet halvparten av alle sukkerprodukter der. Den mektige sukkerindustrien var livredd for at noe lignende skulle skje i Europa og har derfor fått til å ulovliggjøre alt salg av stevia her til menneskelig konsumsjon.. samt at de har sponset feilaktig forskning for å gi stevia et dårlig rykte.
Stevia har dog en helt annerledes smak fra sukker, som kan variere mellom forskjellige kvaliteter, alt etter produktet, noen bedre enn andre. Ekstraktet er mellom 100-200 ganer søtere enn sukker, og det skal svært små mengder til for å søte noe. Om det blir for mye vil søtsmaken bli bitter... så man må være forsiktig med doseringen. Selv om det er litt uvandt smak i begynnelsen, vender man seg raskt til den. Jeg synes nå at denne smaken er ganske god, og at andre søtningsmidler stort sett smaker kvalmende i sammenligning.

Emperor's Herbologist er en bra kilde til å bestille stevia av god kvalitet, som jeg har pleid å bruke.

Hva med frukt?

I naturlig form kommer kullhydrater med et helt lag av "medarbeidere" i form av mineraler, vitaminer, proteiner og fiber som hjelper fordøyelsen. I raffinert sukker, hvit ris og hvitt mel er dette fjernet. Jeg vil ikke fraråde noen i å spise frukt fordi det inneholder fruktose, for frukt inneholder også mye annet bra, men jeg vil si at det er lurt å spise det i moderate mengder og ikke overdrive. Jeg vil dog absolutt anbefale grønnsaker foran frukt.

Det er ikke så lett å slutte med sukker med tanke på hvor integrert det er i vår kultur og våre matvaner, men det er absolutt mulig dersom du selv ønsker det, og du vil garantert merke positive forskjeller i ettertid. Tips jeg vil anbefale er å ta et konsekvent valg om å slutte, ta i bruk stevia som søtningsalternativ, spise skikkelige måltider med god og sunn mat, lage mye av maten fra råvarer, og sjekke andre matvarer for ingridienser (det kan også være ganske interessant å lese om hva ting inneholder). Det er også lurt å holde på med meningsfulle ting og være i aktivitet, gå turer, trene og leke seg.. det styrker immunforsvaret, gir overskudd i hverdagen og vil i overgangsfasen være med på å distrahere en fra å fokusere på sukkersuget, til det eventuelt gir seg.

5 kommentarer:

Elin sa...

Super bra innlegg! Enig med deg at sukker er et mildt rusmiddel. Har selv vært hekta på sukker i årevis, men i mars så endret jeg mitt kosthold til økologisk, vegansk rå mat :) Endelig fri for sukkeravhengigheten min som jeg har slitt og vært slave med i årevis!

Ingunn sa...

Takk for fin og saklig artikkel. Jeg har begynt å bruke agave, et rimelig og enkelt alternativ til sukker, og det kan også ungdommene mine bruke. Mener du at det er nesten like ille som sukker?

Alvevenn sa...

Hei Ingunn! Siden agave inneholder over 90% fruktose og har mer kalorier per vektenhet enn vanlig sukker så vil jeg egentlig ikke kalle dette et alternativ til sukker.

Birginga sa...

Kjempeinteressant!!! Elsker å bli informert på dette viset! Har kuttet ned på sukker nå og bruker stevia som en god erstatter i mye. Merker tydelige forskjeller! Den har allerede dempet sukkersuget mitt :)

Liv sa...

Jeg har prøvd i lang tid å kutte ut sukker helt/bytte det ut med annen søtning. Lurer på hva din mening er om den nye trenden kokosblomstsukker? Er det like ille som vanlig sukker? Takk for inspirasjon :)

Legg inn en kommentar

Oversikt over tekster